Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2012

Ford 1.0 Ecoboost



Μπορεί οι πετρελαιοκινητήρες αυτήν τη στιγμή να βρίσκονται ένα βήμα μπροστά από τους βενζινοκινητήρες, όμως η εξέλιξη δεν σταματά και σε αυτούς. Τρανή απόδειξη η καινούργια μηχανή βενζίνης της Ford την οποία θα εξετάσουμε εδώ.

Το να παραχθεί ειδική ισχύς 125 ίππων/λίτρο από έναν κινητήρα σήμερα είναι κάτι τεχνικά εφικτό, ειδικότερα σε κινητήρες υπερπληρωμένους με χωρητικότητες μεγαλομεσαίες.

Το να βγει όμως αυτή η ισχύς από κινητήρα 1 λίτρου είναι οπωσδήποτε επίτευγμα. Ο νέος κινητήρας της Ford λοιπόν αποδίδει στην ισχυρότερη διαμόρφωσή του 125 ίππους και 170 Nm 'επίπεδης' ως επί το πλείστον ροπής.

Η έννοια 'επίπεδη' αφορά το διάγραμμα της ροπής το οποίο είναι ευθεία γραμμή από τις 1300-4500 rpm. Στιγμιαία δε, υφίσταται και λειτουργία βραχείας υπέρβασης της μέγιστης πίεσης υπερπληρώσεως που την ανάγει στα επίπεδα των 200 Νm.



Σε ότι αφορά τα τεχνικά μέρη του κινητήρα, να πούμε ότι είναι τρικύλινδρος, ασφαλώς υπερπληρωμένος με ένα λιλιπούτειο ζεύγος στροβίλου συμπιεστή το οποίο αίρει το turbo-lag, έχει διπλά μεταβαλλόμενο χρονισμό των εκκεντροφόρων, ενώ το σώμα είναι κατασκευασμένο από χυτοσίδηρο και η κεφαλή από αλουμίνιο.

Δυο ιδιαίτερα ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά είναι τα εξής. Πρώτον η σωλήνωση της πολλαπλής εξαγωγής είναι χυτευμένη μαζί με την κεφαλή επιτρέποντας την μείωση της θερμοκρασίας των καυσαερίων. Το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό είναι ιδιαίτερα σημαντικό και έχει την εξής προέκταση.

Αν τα καυσαέρια είναι επαρκώς ψυχρά, τότε ίσως να μπορούν να χρησιμοποιηθούν και turbo μεταβλητής γεωμετρίας πτερυγώσεως σε βενζινοκινητήρες, κάτι που μέχρι στιγμής διαθέτουν σχεδόν αποκλειστικά μόνο οι μηχανές πετρελαίου.

Αν κάτι τέτοιο συνέβαινε τότε δε θα ήταν απίθανο να βλέπαμε πανίσχυρους κινητήρες βενζίνης από πολύ χαμηλές χωρητικότητες. Το μέλλον θα δείξει.

Το δεύτερο χαρακτηριστικό είναι ότι η Ford δεν χρησιμοποιεί την ενεργοβόρα εφαρμογή του άξονα εξισορρόπησης για τη μείωση των κραδασμών του νέου κινητήρα, αλλά αντί αυτού τον ρόλο αυτό παίζει ο κατάλληλα τοποθετημένος σφόνδυλος.

Ο κινητήρας θα τοποθετηθεί αρχικά στην οικογένεια των focus περιλαμβάνοντας και το c-max αλλά οπωσδήποτε θα ταίριαζε γάντι και σε ένα fiesta κάτι το οποίο λογικά θα δούμε στο μέλλον.

Ωστόσο δε θα μπορούσα να μην σκεφτώ και μια υβριδική έκδοση, όπου ο συγκεκριμένος κινητήρας σε συνδυασμό με έναν ηλεκτρικό μόνιμου μαγνήτη θα έδινε ευχερώς μια συνδυασμένη ισχύ άνω των 180 ίππων και ροπή γύρω στα 300 Nm, με κατανάλωση σίγουρα κάτω από 3 λ/100 χλμ. Ας ελπίσουμε ότι η Ford έχει κάτι τέτοιο στα σκαριά.

Σε ότι αφορά την επιτυγχανόμενη οικονομία και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις, ο νέος κινητήρας είναι ιδιαίτερα αξιόλογος και στις δυο διαμορφώσεις του. Ακολουθεί ταυτότητα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του με τις τιμές κατανάλωσης και ρύπων να αφορούν το focus των 125 ίππων.


Κυβισμός (κ.εκ)
999
Κύλινδροι
3
Διάταξη
Σε σειρά
Αναπνοή
Μονοβάθμια υπερπλήρωση καυσαερίων
Βαλβίδες
4 ανά θάλαμο καύσης (2 εισαγωγής, 2 εξαγωγής)
Σχέση συμπίεσης (γεωμετρική)
10 προς 1
Ισχύς (hp)
(100), 125 στις 6000 rpm
Ροπή (Νm)
170 Nm  στις 1300-4500  rpm
200 Nm για 30''
Κατανάλωση (λ/100 χλμ μεικτή)
5
Ρύποι (γρ Co2/χλμ)
114

Η τιμή εντός παρενθέσεως στην ισχύ, αφορά την ασθενέστερη εκδοχή του κινητήρα.




2 σχόλια:

  1. Λουκά ο συμπιεστής δουλεύει σε κάποια φάση ταυτόχρονα με το ζεύγος στροβίλου-συμπιεστή ή μόνο στις χαμηλές στροφές, οπότε καθώς ανεβαίνουν οι στροφές και αποκτούν περισσότερη ενέργεια τα καυσαέρια για να κινήσουν το turbo, αυτός απεμπλέκεται;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πάνο από την ερώτησή σου καταλαβαίνω ότι υπονοείς πως ο κινητήρας της Ford έχει διπλή υπερπλήρωση σαν τον 1.4 twincharged της VW.

    Όμως δεν ισχύει κάτι τέτοιο εδώ. Υπάρχει απλά ένα ζεύγος στροβίλου συμπιεστή και δεν υφίσταται κάποια επιπρόσθετη μηχανική υπερπλήρωση στροφάλου όπως υπονοείς.

    Στην τεχνική ταυτότητα που έχω βάλει δες την περιγραφή της αναπνοής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή