Κυριακή, 13 Μαρτίου 2011

Fisker Karma




Η Fisker είναι μια καινοφανής εταιρεία (2007) η οποία αντλεί την ονομασία της από το επίθετο ενός εκ των ιδρυτών της, του Henrik Fisker ο οποίος στο παρελθόν έχει διατελέσει επικεφαλής σχεδιαστής της Aston Martin και της Ford. Το Karma είναι το μοναδικό της μοντέλο μέχρι στιγμής και τοποθετείται στην κατηγορία των executive saloons οπού εκεί ο ανταγωνισμός είναι πανίσχυρος. Όμως το μοντέλο της Fisker δεν πάει στη μάχη χωρίς όπλα αφού η τεχνολογία που ενσωματώνει είναι πραγματικά αιχμής.




Το αυτοκίνητο επισήμως χαρακτηρίζεται λιμουζίνα αλλά η σχεδίαση του και οι εν γένει γραμμές του είναι τέτοιες που περισσότερο μοιάζει με τετράθυρο κουπέ όπως για παράδειγμα η Mercedes Cls. Η εμφάνιση ενός οχήματος είναι κάτι το υποκειμενικό όμως η άποψη του γράφοντος είναι ότι το Karma είναι ένα πραγματικά όμορφο και επιθυμητό αυτοκίνητο.

Ευτυχώς η εικόνα του είναι σε ευθεία αναλογία με τα τεχνικά του χαρακτηριστικά. Ξεκινώντας από την  αεροδυναμική του θα πρέπει να αναφερθεί ότι ο συντελεστής οπισθέλκουσας είναι στο 0,31 τιμή όχι κορυφαία αλλά δε δημιουργεί και προβληματισμό. Με στενότερα ελαστικά θα έπεφτε κάτω από το 0,3 αλλά κάτι τέτοιο προφανώς δεν ήταν αποδεκτό ως λύση.

Προχωρώντας στην μονάδα παραγωγής ισχύος συναντούμε δυο ηλεκτροκινητήρες, διαμήκως και αντικριστά τοποθετημένους, μόνιμου μαγνήτη στον πίσω άξονα που αναλαμβάνουν να μεταδώσουν την ισχύ τους και τη γιγαντιαία ροπή τους στους 2 οπίσθιους τροχούς μέσω ενός ελεγχόμενου διαφορικού. Η ισχύς τους είναι 403 ίπποι και η ροπή 1300 Nm. Τροφοδοτούνται δε από μια υπερσύγχρονη συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου χωρητικότητας 20 kWh η οποία είναι διαμήκως τοποθετημένη στο πάτωμα του οχήματος και φορτίζεται εντός 6 ωρών σε οικιακή πρίζα.

Οι συσσωρευτές λαμβάνουν την απαιτούμενη ενέργεια από μια γεννήτρια 175 kW η οποία με τη σειρά της περιστρέφεται μέσω ενός θερμικού βενζινοκινητήρα τεσσάρων θαλάμων καύσεως, 2 λίτρων άμεσου ψεκασμού μετά υπερπληρώσεως ο οποίος αποδίδει 260 ίππους και είναι της GM.

Τα τεχνικά στοιχεία του κινητήρα αναφέρονται για λόγους πληρότητος του άρθρου αφού αυτός δε χρησιμοποιεί την ισχύ του για άλλο λόγο πέραν της ηλεκτροπαραγωγής. Η αίσθησή μου είναι ότι ο κινητήρας πρέπει να είναι αυτός που θα εφοδιάζει και το επόμενο Opel Astra OPC προφανώς με διαφορετική ρύθμιση.




Από τα ανωτέρω αντιλαμβανόμαστε ότι το αυτοκίνητο είναι υβριδικό με χαρακτηριστικά λειτουργίας παρόμοια με του Chevrolet Volt και απολύτως όμοια με του Audi A1 e-tron.

Το όχημα έχει δύο βασικές λειτουργίες. Την stealth και την sport. Στην πρώτη περίπτωση η ισχύς των κινητήρων είναι μειωμένη προκειμένου να αυξηθεί η αυτονομία, με τις επιδόσεις να διαμορφώνονται για το 0-100 στα 7.9'' και τελική ταχύτητα 150 χλμ/ώρα. Στην δεύτερη έχουμε πλήρη εκμετάλλευση των η/κ και αναμενόμενα πολύ καλύτερες επιδόσεις με το 0-100 σε 5,9 και τελική ταχύτητα 201 χλμ/ώρα.

Το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά για μια απόσταση 80 χιλιομέτρων ενώ η μέγιστη θεωρητική αυτονομία με τη συνδρομή της βενζίνης που τροφοδοτεί το θερμικό κινητήρα ανεβαίνει στα 480 χιλιόμετρα.

Για την κατανάλωση του οχήματος δεν υπάρχει σαφής εικόνα και το εύρος της είναι σίγουρα μεγάλο. Ο κατασκευαστής δηλώνει μια μέση κατανάλωση της τάξεως των 3.5 λ/100 χλμ όμως επίσημα αποτελέσματα αναμένονται. Οι ρύποι του πάντως θα είναι οι απολύτως χαμηλότεροι της κατηγορίας του και ίσως να είναι εφικτό να είναι κάτω από 100 γρ C02/χλμ.

Η μάζα του οχήματος προσεγγίζει τους 2.5 τόνους παρ' όλο που το πλαίσιο είναι κατασκευασμένο από χωροδικτύωμα αλουμινίου και μερικά κομμάτια του οχήματος από συνθετικά υλικά (πιθανότατα ανθρακονήματα).




Η ανάρτηση είναι σχεδόν πλήρως αλουμινένια και αποτελείται από την κορυφαία διάταξη των ανισομεγεθών διπλών ψαλιδιών και στους 2 άξονες, ενώ η κατανομή των μαζών είναι 47-53 για τον εμπρόσθιο και τον οπίσθιο αντίστοιχα.

Το χαμηλό κέντρο βάρους και ύψος οχήματος σε συνδυασμό με τη γεωμετρία και κινηματική της ανάρτησης και την ανωτέρω κατανομή δίδουν στο όχημα εκπληκτικά οδικά χαρακτηριστικά.

Το σύστημα πέδησης για ένα τόσο βαρύ όχημα οφείλει να είναι ισχυρό και το Karma όντως δεν απογοητεύει. Εμπρός συναντώνται 370 χιλιοστών δίσκοι εφοδιασμένοι με σιαγόνες 6 εμβόλων  και πίσω δίσκοι 356 χιλιοστών με τετραπίστονες δαγκάνες. Το όλο σύστημα πέδησης είναι κατασκευασμένο από την Brembo και τουλάχιστον οι προδιαγραφές του υπόσχονται ακαριαίες δυνατότητες πέδησης.

Οι δίσκοι βρίσκονται εντός τεραστίων κραματωμένων τροχών 22 ιντσών που ενσωματώνουν ειδικά κατασκευασμένα ελαστικά της Goodyear με διαστάσεις 255/35 εμπρός και 285/35 πίσω.

Φυσικά η πέδηση όπως και σε κάθε όχημα τέτοιου τύπου είναι αναγεννητική με το βαθμό αυτής να τον καθορίζει ο οδηγός με paddles στο τιμόνι εκεί που στα συμβατικά οχήματα σειραϊκών κιβωτίων συνήθως επιλέγονται οι σχέσεις μετάδοσης, που εδώ απλά δεν υπάρχουν γιατί με 1300 Nm στρεπτικής ροπής από 0 στροφές είναι σαφές ότι ένα κιβώτιο ταχυτήτων είναι αχρείαστο.

Επίσης το αυτοκίνητο κατά τον κατασκευαστή διαθέτει το πιο προηγμένο φωτοβολταϊκό πάνελ στην οροφή του αυτή τη στιγμή το οποίο εκμεταλλευόμενο την ηλιακή ενέργεια μπορεί να προσφέρει ως 320 χιλιόμετρα ετησίως απολύτως δωρεάν μετακίνησης. Στην περίπτωση που αυτό δε λειτουργεί η αποθηκευθείσα ενέργεια χρησιμοποιείται για τον κλιματισμό του χώρου των επιβατών.

Στο υψηλής ποιότητας εσωτερικό, το οποίο είναι κατασκευασμένο εν πολλοίς από φιλικά στο περιβάλλον υλικά δεσπόζει μια τεράστια οθόνη αφής 10,2 ιντσών η οποία αποτελεί το κέντρο ελέγχου του οχήματος για την συντριπτική πλειοψηφία των λειτουργιών του και ασφαλώς ελέγχει και τα μέσα ψυχαγωγίας.

Το αυτοκίνητο θα διατίθεται στην Ευρώπη εντός του 2011 με τιμή περίπου στις 85.000 €. Δε γνωρίζω αν αυτή η τιμή είναι με φόρους, τέλη ταξινόμησης κτλ και επίσης δεν ξέρω αν θα εισαχθεί στην Ελλάδα.

Αν όμως εισάγετο στην πατρίδα μας νομίζω ότι θα ήταν μια εξαιρετική εναλλακτική λύση απέναντι στον κραταιό ανταγωνισμό της κατηγορίας.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου