Τετάρτη 29 Δεκεμβρίου 2010

10 αξιόλογοι θερμικοί κινητήρες

Σε αυτό το ιστολόγιο όπως θα έχετε διαπιστώσει ασχολούμαι κατά προτεραιότητα με το μέλλον της αυτοκίνησης που θα είναι χωρίς αμφιβολία η ηλεκτροκίνηση. Ωστόσο το παρόν αυτής περιλαμβάνει κατά συντριπτική πλειοψηφία θερμικούς κινητήρες αρκετοί εκ των οποίων αρκετά αξιόλογοι τηρουμένων των αναλογιών.



Από καιρό είχα στο νου μου να συντάξω ένα άρθρο που θα περιελάμβανε τους κατά την προσωπική μου άποψη 10 καλύτερους κινητήρες αυτή τη στιγμή. Είχα επίσης σκοπό να τους κατατάξω σε μια ταξινόμηση μείζονος-ελάσσονος αξιολόγησης αλλά κάτι τέτοιο μου φάνηκε λανθασμένη προσέγγιση γιατί οι διαφορές τους τουλάχιστον στην προσωπική μου κατανόηση είναι αμελητέες. Κάπως έτσι απαλλάχθηκα από το άγχος της κατάταξης οπότε η κατωτέρω κλίμακα είναι τυχαία και δεν αφορά σημαντικότητα.

Οι 10 επιλογές μου έγιναν με γνώμονα την αποδιδόμενη ισχύ, την διαθέσιμη ροπή στρέψεως, τις εκπομπές ρύπων, τον προσωπικά και διαισθητικά εκτιμώμενο βαθμό αποδόσεως και την εφηρμοσμένη τεχνολογία. Αποτελούν δε ένα μείγμα κινητήρων Diesel και Otto με την πλάστιγγα της εξέλιξης να γέρνει υπέρ των πετρελαιοκινητήρων που η τρέχουσα τεχνολογία τους δείχνει να είναι ένα βήμα μπροστά.

Για την ευκολότερη εποπτεία και ανάγνωση του άρθρου οφείλω να σας αναφέρω ότι σε κάθε θερμική μηχανή ξεκινάω με μια μικρή τεχνική ταυτότητα η οποία ακολουθείται από λίγα λόγια για αυτήν.

Στην ταυτότητα οι ρύποι αναφέρονται στο μοντέλο με την ισχυρότερη έκδοση του κάθε κινητήρα αλλά σε απόλυτο νούμερο οι λιγότεροι με βάση την αποδιδόμενη ισχύ.



Fiat Group Multiair 1.4





Ταυτότητα

Χωρητικότητα (λίτρα) : 1.4
Αριθμός κυλίνδρων/ Διάταξη/ Γωνία :  4/ εν σειρά/ _
Συμπίεση  : 9,8: 1
Αναπνοή    : Υπερπλήρωση καυσαερίων
Ισχύς (hp στην ισχυρότερη εκδοχή) : 170
Ροπή στρέψεως (Νm στη βέλτιστη εκδοχή) : 250
Ρύποι (γραμμάρια Co2/χλμ) : 134
Ρύποι (γραμμάρια Co2/ίππο και χλμ) : 0,79
Μοντέλα που χρησιμοποιείται (τρέχοντα): Alfa Mito, Alfa Giulietta, Fiat Punto Evo Abarth, Fiat Bravo



Πρόκειται για έναν πολύ ενδιαφέροντα κινητήρα του ομίλου Fiat ο οποίος εφαρμόζει μια τεχνολογία μοναδική αυτή τη στιγμή και αφορά τον έλεγχο των βαλβίδων εισαγωγής. Στα συμβατικά συστήματα το ποσό του εισερχόμενου αέρα εξαρτάται από την πεταλούδα του γκαζιού κάτι που δεν υφίσταται στον Multiair όπου ο χρονισμός των βαλβίδων ρυθμίζεται από ένα ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα το οποίo ''ενημερώνεται'' από μια σωληνοειδή βαλβίδα η οποία είναι υπεύθυνη για το προφίλ της καύσης.

Σε γενικές γραμμές ο κινητήρας παρουσιάζει εκπληκτική ελαστικότητα δεδομένης της χωρητικότητός του λόγω του επιθετικού κλεισίματος των βαλβίδων εισαγωγής και της συνεπαγόμενης παγίδευσης του αέρα με αποτέλεσμα την εξαιρετική συμπεριφορά στα ισχυρώς κλασματικά φορτία των 1000-2000 στροφών περίπου.



Οι χαμηλές απώλειες άντλησης του αέρα σε συνδυασμό με το λεγόμενο overlap (άνοιγμα βαλβίδων εισαγωγής κατά την εξαγωγή) επιτρέπουν τη δραστική μείωση των ρύπων και της κατανάλωσης.

Η συγκεκριμένη τεχνολογία δε χρησιμοποιείται προς το παρόν σε Diesel κινητήρες όμως υπάρχει η σκέψη για ενσωμάτωσή της και στις εν λόγω μηχανές.



Mercedes - Benz 1.8 CGI





Ταυτότητα

Χωρητικότητα (λίτρα) : 1.8
Αριθμός κυλίνδρων/ Διάταξη/ Γωνία : 4/ εν σειρά/ _
Συμπίεση : 9,3: 1
Αναπνοή : Υπερπλήρωση καυσαερίων
Ισχύς (hp στην ισχυρότερη εκδοχή) : 204
Ροπή στρέψεως (Νm στη βέλτιστη εκδοχή) : 310
Ρύποι (γραμμάρια Co2/χλμ) : 164
Ρύποι (γραμμάρια Co2/ίππο και χλμ) : 0.8
Μοντέλα που χρησιμοποιείται (τρέχοντα) : E250 Cgi, E200 Cgi, C250 Cgi, C180 Cgi


Ο εν λόγω κινητήρας αποτελεί μια ιδιάζουσα περίπτωση. Πρόκειται για τον ισχυρότερο 1.8 λίτρων βενζινοκινητήρα αυτή τη στιγμή στον κόσμο. Η εφηρμοσμένη τεχνολογία που έχει είναι αιχμής αφού συνδυάζει άμεσο ψεκασμό με υπερπλήρωση καυσαερίων γεγονός που το υποδηλώνει η Mercedes με τα αρχικά του CGI (Charged Gasoline Injection).

Ας αναφερθεί εδώ ότι τα αρχικά CGI χρησιμοποιούνται και στους εξακύλινδρους με περιεχόμενη γωνία φυσικής αναπνοής κινητήρες της εταιρείας όμως εκεί έχουμε στρωματοποιημένη (stratified) έγχυση παρόμοια σε τεχνοτροπία με τους αντίστοιχους FSI του ομίλου VW κάτι που δε θα μπορούσε να ισχύσει σε κινητήρες με εξαναγκασμένη αναπνοή τουλάχιστον στην ίδια μορφή με την οποία εφαρμόζεται στους φυσικής αναπνοής.

Ο λόγος που υφίσταται κοινή ονομασία είναι προφανώς για ομογενοποίηση προκειμένου να αρθεί το ενδεχόμενο συγχύσεως.

Επιστρέφοντας στον παρόντα κινητήρα, το γεγονός ότι μέχρι στιγμής στην ισχυρότερη εκδοχή του συνδυάζεται με ένα συμβατικό αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων με μετατροπέα ροπής αυξάνει μερικώς τους εκπεμπόμενους ρύπους. Ωστόσο η εταιρεία κάνει σκέψεις να τον συνδυάσει με συμβατικό χειροκίνητο εξάρι που πρόδηλα θα τον κάνει καθαρότερο.


VW Group 1.4 Tsi (Twincharged)






Ταυτότητα

Χωρητικότητα (λίτρα) : 1.4
Αριθμός κυλίνδρων/ Διάταξη/ Γωνία : 4/ εν σειρά/ _
Συμπίεση : 10 : 1
Αναπνοή : Διπλή υπερπλήρωση (Στροφάλου-καυσαερίων)
Ισχύς (hp στην ισχυρότερη εκδοχή) : 180
Ροπή στρέψεως (Νm στη βέλτιστη εκδοχή) : 250
Ρύποι (γραμμάρια Co2/χλμ) : 139
Ρύποι (γραμμάρια Co2/ίππο και χλμ) : 0,77
Μοντέλα που χρησιμοποιείται (τρέχοντα) : Vw Polo Gti, Golf, Scirocco, Tiguan, Eos, Jetta, Touran, Seat Ibiza Cupra, Ibiza Fr, Skoda Fabia Rs


Διάσημος κινητήρας πλέον για τον οποίο έχω συντάξει και ένα άρθρο όπου αναλύω τα τεχνικά του. Πολύ ισχυρός και με δι-βάθμια υπερπλήρωση ουσιαστικά όπου στις χαμηλές στροφές υφίσταται υπερσυμπίεση στροφάλου και στις υψηλές καυσαερίων. Άμεσος ψεκασμός καυσίμου, υψηλή συμπίεση και ''ηλεκτρική'' σχεδόν απόδοση της ροπής δίνει την εντύπωση ότι η χωρητικότητά του είναι πολύ μεγαλύτερη.


Bmw Diesel 3 λίτρων με διπλή υπερπλήρωση





Ταυτότητα

Χωρητικότητα (λίτρα) : 3
Αριθμός κυλίνδρων/ Διάταξη/ Γωνία : 6/ εν σειρά/ _
Συμπίεση : 16.5 : 1
Αναπνοή : Διβάθμια υπερπλήρωση καυσαερίων
Ισχύς (hp στην ισχυρότερη εκδοχή) : 306
Ροπή στρέψεως (Νm στη βέλτιστη εκδοχή) : 600
Ρύποι (γραμμάρια Co2/χλμ) : 181
Ρύποι (γραμμάρια Co2/ίππο και χλμ) : 0,59
Μοντέλα που χρησιμοποιείται (τρέχοντα) : 740d, 535d, X5 40d, X6 40d


Η τελευταία εξέλιξη του υπερσύγχρονου, βελούδινου, εξακύλινδρου σε σειρά κινητήρα του Βαυαρού κατασκευαστή. Διβάθμια υπερπλήρωση με τον χαμηλής πίεσης στρόβιλο να ενσωματώνει μεταβλητή γεωμετρία πτερυγώσεως. Σε ότι αφορά τα υλικά, σώμα και κεφαλή κυλίνδρων είναι αμφότερα κατασκευασμένα από αλουμίνιο συμβάλλοντας καθοριστικά στη μείωση του βάρους. Η κατακλυσμιαία ροπή στρέψεως από τις 1500 στροφές εξασφαλίζει ισοπεδωτικές ενδιάμεσες επιταχύνσεις.


Ferrari 4.5 λίτρων V8





Ταυτότητα

Χωρητικότητα (λίτρα) : 4.5
Αριθμός κυλίνδρων/ Διάταξη/ Γωνία : 8/ V / κάθετη
Συμπίεση : 12.5 : 1
Αναπνοή : Φυσική σε συνδυασμό με ''αεροδυναμική υπερπλήρωση''
Ισχύς (hp στην ισχυρότερη εκδοχή) : 570
Ροπή στρέψεως (Νm στη βέλτιστη εκδοχή) : 540
Ρύποι (γραμμάρια Co2/χλμ) : 307
Ρύποι (γραμμάρια Co2/ίππο και χλμ) : 0,54
Μοντέλα που χρησιμοποιείται (τρέχοντα) : 458 Italia


Είναι ο μοναδικός κινητήρας φυσικής αναπνοής που υπάρχει σε αυτό το άρθρο και έχω την αίσθηση δικαιωματικά. Με εκπληκτική ειδική ισχύ 127 ίππων / λίτρο και ειδική ροπή 120 Nm/ λίτρο πολύ απλά δεν έχει ανταγωνιστή αυτή τη στιγμή στις ατμοσφαιρικές μηχανές. 


Το υψηλό ποσό ροπής για τόσο ισχυρό κινητήρα έχει επιτευχθεί μέσω των ενεργών αεροδυναμικών βοηθημάτων που προσφέρουν ένα είδος φυσικής υπερπλήρωσης το λεγόμενο Ram air effect, τεχνοτροπία συνηθισμένη στην F1 και σε supersport μοτοσυκλέτες αλλά όχι σε αυτοκίνητα παραγωγής ενώ επίσης προσφέρουν και 5 ίππους από τους συνολικά 570.


Fiat Group 1.9 λίτρων Twin Turbo Diesel









Ταυτότητα

Χωρητικότητα (λίτρα) : 1.91
Αριθμός κυλίνδρων/ Διάταξη/ Γωνία : 4/ εν σειρά / _
Συμπίεση : 16.5 : 1
Αναπνοή : Διβάθμια υπερπλήρωση καυσαερίων
Ισχύς (hp στην ισχυρότερη εκδοχή) : 190
Ροπή στρέψεως (Νm στη βέλτιστη εκδοχή) : 400
Ρύποι (γραμμάρια Co2/χλμ) : 149
Ρύποι (γραμμάρια Co2/ίππο και χλμ) : 0,78
Μοντέλα που χρησιμοποιείται (τρέχοντα) : Lancia Delta 1.9 Multijet, Cadillac BLS, Saab 9-3


Ειδική ισχύς 100 ίπποι/λίτρο περίπου, 400 Nm ροπής στις 2000 στροφές/ λεπτό και χωρητικότητα μόλις 1910 κυβικά αποτελεί σίγουρα από τους κορυφαίους Diesel. Αν και τα τεχνικά του χαρακτηριστικά είναι εντυπωσιακά εντούτοις δε χρησιμοποιείται σε πολλά μοντέλα των ομίλων GM και Fiat. Η δε ισχυρότερη εκδοχή μέχρι στιγμής εμφανίζεται στη Lancia Delta προφανώς γιατί ο κινητήρας είναι in-house εξέλιξη της μητρικής Fiat.



Mercedes-Benz 2.1 λίτρων Twin-Turbo Diesel





Ταυτότητα

Χωρητικότητα (λίτρα) : 2.143
Αριθμός κυλίνδρων/ Διάταξη/ Γωνία : 4/ εν σειρά / _
Συμπίεση : 16.2 : 1
Αναπνοή : Διβάθμια υπερπλήρωση καυσαερίων
Ισχύς (hp στην ισχυρότερη εκδοχή) : 204
Ροπή στρέψεως (Νm στη βέλτιστη εκδοχή) : 500
Ρύποι (γραμμάρια Co2/χλμ) : 134
Ρύποι (γραμμάρια Co2/ίππο και χλμ) : 0,66
Μοντέλα που χρησιμοποιείται (τρέχοντα) : Ε250 CDI, E220 CDI, E200 CDI C250 CDI, C220 CDI, C200 CDI, GLK 250CDI, GLK 220 CDI, GLK 200 CDI, CLS 250 CDI, S250 CDI


Πρόκειται για τον τελευταίας γενιάς πετρελαιοκινητήρα της Mercedes-Benz με διβάθμια σειραϊκή υπερπλήρωση σε 4 θαλάμους καύσεως, 204 ίππους ισχύ και 500 nm ροπή από τις 1600 στροφές. Καταπληκτικά μεγέθη και εξαιρετική συμπεριφορά στα πολύ κλασματικά φορτία λόγω διπλής υπερπληρώσεως.


Porsche 3.8 λίτρων με διπλή υπερπλήρωση




Ταυτότητα

Χωρητικότητα (λίτρα) : 3,8
Αριθμός κυλίνδρων/ Διάταξη/ Γωνία : 6/ επίπεδη / αντικρυστών εμβόλων ή V 180ο
Συμπίεση : 9,8 : 1
Αναπνοή : Διβάθμια υπερπλήρωση καυσαερίων
Ισχύς (hp στην ισχυρότερη εκδοχή) : 530
Ροπή στρέψεως (Νm στη βέλτιστη εκδοχή) : 700
Ρύποι (γραμμάρια Co2/χλμ) : 268
Ρύποι (γραμμάρια Co2/ίππο και χλμ) : 0,51
Μοντέλα που χρησιμοποιείται (τρέχοντα) : 997.2 Turbo S, 997.2 Turbo


Ίσως ο καλύτερος βενζινοκινητήρας αυτήν τη στιγμή στον κόσμο μαζί με εκείνον της 458 Italia. Δύο στροβιλοσυμπιεστές καυσαερίων, μεταβλητή γεωμετρία πτερυγώσεως (πρωτοφανής σε βενζινοκινητήρα), άμεσος ψεκασμός καυσίμου και επίπεδη διάταξη τον καθιστούν θαύμα της μηχανολογίας.



BMW 2 λίτρων Twin Turbo Diesel




Ταυτότητα

Χωρητικότητα (λίτρα) : 2
Αριθμός κυλίνδρων/ Διάταξη/ Γωνία : 4/ εν σειρά / _
Συμπίεση : 16 : 1
Αναπνοή : Διβάθμια υπερπλήρωση καυσαερίων
Ισχύς (hp στην ισχυρότερη εκδοχή) : 204
Ροπή στρέψεως (Νm στη βέλτιστη εκδοχή) : 400
Ρύποι (γραμμάρια Co2/χλμ) : 135
Ρύποι (γραμμάρια Co2/ίππο και χλμ) : 0.68
Μοντέλα που χρησιμοποιείται (τρέχοντα) : 123D, X1 23D


Ο πιο ισχυρός δίλιτρος Diesel αυτή τη στιγμή είναι ο εν λόγω κινητήρας. Με μέγιστη ιπποδύναμη που θα ζήλευαν αντίστοιχοι OTTO και ανάπτυξη ροπής πέρα από σύγκριση με αυτούς αποτελεί την αιχμή του δόρατος αυτή τη στιγμή στους πετρελαιοκινητήρες μαζί με μερικούς ακόμα που αναφέρονται στο συγκεκριμένο Top 10.


Mitsubishi Motors 1.8 λίτρων Turbo Diesel







Ταυτότητα

Χωρητικότητα (λίτρα) : 1.8
Αριθμός κυλίνδρων/ Διάταξη/ Γωνία : 4/ εν σειρά / _
Συμπίεση : 14.9 : 1
Αναπνοή : Yπερπλήρωση καυσαερίων
Ισχύς (hp στην ισχυρότερη εκδοχή) : 150
Ροπή στρέψεως (Νm στη βέλτιστη εκδοχή) : 300
Ρύποι (γραμμάρια Co2/χλμ) : 145
Ρύποι (γραμμάρια Co2/ίππο και χλμ) : 0.97
Μοντέλα που χρησιμοποιείται (τρέχοντα) : Asx, Lancer


Οι Ιάπωνες κατασκευαστές ανέκαθεν είχαν παράδοση στους κινητήρες βενζίνης και όχι στους πετρελαίου αλλά αυτός ο υπερσύγχρονος κινητήρας της Mitsubishi ίσως μας κάνει να αναθεωρήσουμε. 


Με χαμηλή συμπίεση για Diesel (14.9:1) η οποία επιδρά θετικά στην ποιότητα λειτουργίας της μηχανής μειώνοντας θορύβους, ταλαντώσεις και τραχύτητα είναι πολύ κοντά σε χαρακτηριστικά λειτουργίας με μηχανή OTTO χωρίς να χάνει κάτι από τα διάσημα χαρακτηριστικά των πετρελαιοκινητήρων όπως η υψηλή ροπή και η οικονομία καυσίμου. 


Εκτός από τη μεταβλητή γεωμετρία πτερυγώσεως που είναι κάτι σαν στάνταρ για τους turbodiesel, (τουλάχιστον σε αυτούς με μονοβάθμια υπερπλήρωση) συναντούμε για πρώτη φορά σε επιβατικό πετρελαιοκίνητο όχημα συνεχώς μεταβαλλόμενο χρονισμό των βαλβίδων (Mivec) με αποτέλεσμα την εξαιρετική συμπεριφορά στον τομέα της γραμμικότητας στις πολύ χαμηλές στροφές λειτουργίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου