Τετάρτη, 1 Απριλίου 2009

Toyota Prius Mk3



Ξεκινώντας την κατασκευή αυτού του blog δεν είχα σκοπό να αναφέρομαι σε συγκεκριμένα μοντέλα αυτοκινήτων ωστόσο υπάρχουν κάποια αυτοκίνητα των οποίων οι εφηρμοσμένες τεχνολογίες με παρακινούν ώστε να γράψω για αυτά. Εγκαινιάζω λοιπόν το πρώτο άρθρο που αφορά συγκεκριμένο μοντέλο αυτοκινήτου το οποίο θα ακολουθηθεί και από άλλα στο εγγύς μέλλον.



Όπως υποδηλώνει και ο τίτλος του άρθρου θα αναφερθώ στο Toyota Prius 3ης γενιάς. Πρόκειται για την τρίτη αναβίωση του γνωστού υβριδικού του μεγάλου Ιάπωνα κατασκευαστή.

Σχεδόν όλη η εφηρμοσμένη τεχνολογία στο συγκεκριμένο όχημα είναι προσανατολισμένη στη μείωση της κατανάλωσης. Από τη μονάδα παραγωγής ισχύος μέχρι τη μετάδοση και τη σχεδίαση του αμαξώματος που ειρήσθω εν παρόδω έχει το χαμηλότερο συντελεστή οπισθέλκουσας από όλα τα αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής με 0.25 ο οποίος επετεύχθη μετά από εξαντλητική μελέτη του οχήματος στην αεροδυναμική σήραγγα.




Ας ξεκινήσω όμως με τους κινητήρες του Prius. Το αυτοκίνητο όπως και κάθε υβριδικό διαθέτει έναν θερμικό κινητήρα και έναν ηλεκτροκινητήρα για την προώθηση του.

Ο θερμικός κινητήρας είναι ένας φυσικής αναπνοής εν σειρά 4-κύλινδρος με 4 βαλβίδες/κύλινδρο , μεταβλητό χρονισμό των εκκεντροφόρων , σώμα και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο , χωρητικότητα 1.8 λίτρων , ο οποίος λειτουργεί στον κύκλο Atkinson και αποδίδει 98 ίππους στις 5200 στρ/λεπτό και ροπή 142 Nm στις 4000 στροφές/λεπτό και με εξωπραγματική σχέση συμπίεσης για βενζινοκινητήρα της τάξεως του 13.3:1 νούμερο που ασφαλώς αυξάνει την αποδοτικότητα αυτού.


Ο ηλεκτροκινητήρας ο οποίος τροφοδοτείται από μια συστοιχία συσσωρευτών νικελίου μετάλλου υδριδίου είναι μόνιμου μαγνήτη σύγχρονος με απόδοση στο πλήρες φορτίο 80 ίππων και 207 nm ροπής που ως γνωστόν στους ηλεκτροκινητήρες αποδίδεται σε σχεδόν μηδενικές στροφές.







Η μέγιστη συνδυασμένη συγκέντρωση ισχύος και των 2 κινητήρων είναι 134 ίπποι ενώ συνεργάζονται με ένα κιβώτιο ταχυτήτων συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης. Το τυπικό 0-100 χλμ/ώρα εκτελείται σε λίγο παραπάνω από 10 δευτερόλεπτα νούμερο απολύτως αξιοπρεπές για ένα αυτοκίνητο που έχει έναν και μόνο λόγο ύπαρξης. Τη μετακίνηση με την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση.




Μιλώντας για κατανάλωση αυτή στο συνδυασμένο κύκλο είναι 4.7 λίτρα/100 χλμ. Ενώ το αυτοκίνητο έχει τη δυνατότητα να κινηθεί και με μηδενική κατανάλωση χρησιμοποιώντας αποκλειστικά τον ηλεκτροκινητήρα για μια απόσταση μέχρι 2.5 χιλιόμετρα και ταχύτητα κάτω από 40 χλμ/ώρα.


Τον τρόπο κίνησης του οχήματος και κατ' επέκταση την κατανάλωση ελέγχει ο οδηγός ο οποίος έχει τη δυνατότητα να επιλέξει μεταξύ τριών modes κίνησης.

Το EV (Electric Vehicle) που όπως προαναφέρθηκε χρησιμοποιεί αποκλειστικά τον ηλεκτροκινητήρα το ECO προφανώς προερχόμενο από τη λέξη economy και υποδηλώνει ήπια απόκριση στο πεντάλ της βενζίνης και χαμηλή κατανάλωση και το POWER που υπάρχει για τις στιγμές που ο οδηγός επιθυμεί να εξαντλήσει τις δυνατότητες επιτάχυνσης του οχήματος και συνεπαγόμενα να αυξήσει την κατανάλωση του.

Εκτός των ανωτέρω το όχημα ενσωματώνει και αναγεννητική πέδηση , εφαρμογή η οποία εκμεταλλεύεται την ενέργεια που δημιουργείται κατά την πέδηση προκειμένου να φορτιστούν οι μπαταρίες όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν.

Στο πλαίσιο της προσπάθειας για μείωση της κατανάλωσης και η χρησιμοποίηση φωτοεκπομπών διόδων για τα εμπρόσθια και οπίσθια φώτα του οχήματος εισάγοντας το όχημα σε ένα ολιγομελές club αυτοκινήτων που ενσωματώνουν LED για όλες τις ανάγκες φωτισμού.

Επίσης το αυτοκίνητο διατίθεται με ηλιοροφή που ενσωματώνει φωτοβολταϊκά panels τα οποία εκμεταλλεύονται την ηλιακή ενέργεια και ενεργοποιούν τον κλιματισμό προκειμένου να μειωθεί η εσωτερική θερμοκρασία του οχήματος χωρίς να ενεργοποιηθεί ο θερμικός κινητήρας.

Κλείνοντας πρέπει να αναφερθεί ανεξάρτητα από τις συγκεκριμένες προτιμήσεις του καθενός ότι το συγκεκριμένο όχημα αποτελεί το δίχως άλλο μια πολύ σημαντική προσπάθεια στον αγώνα για καθαρότερο περιβάλλον, περιβάλλον το οποίο δε διανύει και τις καλύτερές του μέρες στην εποχή μας...

1 σχόλιο:

  1. Πολύ καλή η παρουσίασή σου, όπως και τα υπόλοιπα άρθρα σου.
    Όσον αφορά το Prius το έκανα πριν από μερικούς μήνες test drive για το blog μου. Σου επισυνάπτω το link για την περίπτωση που σε ενδιαφέρει να δεις πως είναι το αυτοκίνητο κάτω από συνθήκες οδήγησης δοκιμής.

    Φιλικά Απόστολος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή