Σάββατο, 25 Ιανουαρίου 2014

Volvo 2lt Super-Turbo



Η Volvo εντάσσει στην γκάμα των κινητήρων της, μια πολύ ενδιαφέροντα και διβάθμια υπερπληρωμένη μηχανή, με αντίστοιχη τεχνοτροπία που χρησιμοποιεί και ο όμιλος Vw στον 1.4 TwinchargedΓια να δούμε όμως και να σχολιάσουμε τον νέο κινητήρα της σουηδικής εταιρείας που φιλοδοξεί να βρεθεί στην απόλυτη κορυφή.

Ανάλυση
Ξεκινώντας από την χωρητικότητα, να αναφερθεί ότι ο κινητήρας είναι 2lt με 4 θαλάμους καύσεως και φυσικά υποτετράγωνη αρχιτεκτονική με 82mm διάμετρο και 93.2mm διαδρομή, τυπικό σχέδιο με σχεδόν καθολική εφαρμογή στις σύγχρονες υπερπληρωμένες μηχανές.

Διαθέτει 16 βαλβίδες, άμεσο ψεκασμό και υψηλή γεωμετρική συμπίεση για κινητήρα του είδους, που είναι στο 10.3:1. Κατασκευαστικά, το σώμα του και η κεφαλή των θαλάμων καύσεως είναι αμφότερα κατασκευασμένα από αλουμίνιο, ενώ η αναπνοή του είναι εξαναγκασμένη με διβάθμια υπερπλήρωση.
Εδώ οφείλουμε να σταθούμε σε μεγαλύτερο εύρος, μιας και είναι το χαρακτηριστικό το οποίο τραβά την προσοχή. Ο εν λόγω κινητήρας είναι ο μοναδικός 2lt κινητήρας παγκοσμίως που διαθέτει διβάθμια υπερπλήρωση σε εφαρμογές βενζίνης.

Η ατραπός που ακολουθήθηκε για να επιτευχθεί η διβάθμια υπερπλήρωση είναι όμοια με εκείνη που ακολούθησε η Vw μερικά χρόνια πριν με τον 1.4 Twincharged . Έτσι στις χαμηλές rpm υπάρχει ένας συμπιεστής κινούμενος εκ στροφαλοφόρου άξονος τύπου Roots, ο οποίος απεμπλέκεται μετά τις 3500 Rpm για να αναλάβει αποκλειστικά το turbo, το οποίο είναι υπεύθυνο να οδηγήσει την αναπνοή του κινητήρα ως τα τερματικά φορτία.

Ο συμπιεστής Roots επίσης απεμπλέκεται στις στροφές του ρελαντί, ώστε να μην καταναλώνει ενέργεια στην περίπτωση που δεν απαιτείται. Ο συνδυασμός συμπιεστή κινούμενου εκ στροφαλοφόρου άξονος και συμπιεστή κινούμενου από την παροχή και την κινητική ενέργεια των καυσαερίων, είναι υπεύθυνος για τα πολύ υψηλά νούμερα ισχύος και ροπής που για την περίσταση είναι στους 306 ps για την ισχύ και 400 Nm για την ροπή στρέψεως.

Σε ότι αφορά ειδικότερα την στρεπτική ροπή, αυτή παρουσιάζει ένα τοπικό μέγιστο στο διάγραμμα σε ένα εύρος από τις 2100-4500 rpm, ενώ η ισχύς αποδίδεται στις 5700 Rpm.

Ο συγκεκριμένος κινητήρας συνδυάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων της Aisin με μετατροπέα ροπής και υπόσχεται εντυπωσιακά νούμερα κατανάλωσης και εκπομπών ρύπων, με την κατανάλωση σε ένα Volvo S60 να είναι στα 6.4lt/100km και οι εκπεμπόμενοι ρύποι Co2/km στα 149gr.

Ανταγωνισμός
Η προσπάθεια της Volvo σε ότι αφορά τον νέο της κινητήρα είναι αξιολογότατη, όμως τι έχει να αντιτάξει ο ανταγωνισμός στην συγκεκριμένη χωρητικότητα; Οι ανταγωνιστές είναι οι συνήθεις Γερμανοί ύποπτοι και ακούν στο όνομα Vw και Mercedes-Benz.

Σε ότι αφορά την Vw, ο 2lt κινητήρας που τοποθετείται στο Golf R και Audi S3 είναι ανεπαίσθητα πιο ασθενής με 300 ps ισχύ και ροπή επίσης λίγο χαμηλότερη στα 380 Nm, η οποία ροπή όμως αποδίδεται σε ένα ευρύτερο φάσμα από τον σουηδικό κινητήρα και πιο συγκεκριμένα από τις 1800-5500 Rpm. Βασικός υπεύθυνος για αυτό είναι φυσικά το πολύ εξελιγμένο turbo με το υβριδικό σχέδιο της διπλής σωλήνωσης εξαγωγής και μονής διόδου στον στρόβιλο.

Ωστόσο αν και τα νούμερα δείχνουν να ευνοούν ελαφρώς τον γερμανικό κινητήρα στο στροφικό εύρος σε ότι αφορά την ροπή, η αίσθησή της, ειδικά στις πολύ χαμηλές στροφές αναμένεται εντονότερη στην σουηδική μηχανή, ελέω συμπιεστή στροφάλου.

Σε ότι αφορά τον έτερο ανταγωνιστή της από την Mercedes-Benz, τα πράγματα είναι πιο δύσκολα γιατί μιλάμε για τον ισχυρότερο τετρακύλινδρο κινητήρα παγκοσμίως. Ο 2lt κινητήρας της Amg αποδίδει 360 ps και 450 Nm ροπής από τις 2250-5000 Rpm.

Είναι σαφές λοιπόν, ότι ο κινητήρας της είναι ισχυρότερος και με περισσότερη ροπή σε απόλυτο μέγεθος, ωστόσο λόγω του ότι είναι βαρύτατα και μονοβάθμια υπερπληρωμένος, έστω και αν έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα μετρίασης της υστερήσεως αποκρίσεως (Twinscroll Turbo), αυτή είναι οπωσδήποτε παρατηρήσιμη στις χαμηλές rpm, περιοχή όπου αναμένεται να υπερέχει ο σουηδικός κινητήρας.

Επιστρέφοντας στον κινητήρα της Volvo αυτόν καθαυτόν, να πούμε ότι αν και η ειδική ισχύς του είναι 153 ps/lt, νούμερο που ενδεχομένως θεωρείται εντυπωσιακό, ωστόσο μπορεί να χαρακτηριστεί ως και μετριοπαθές για διβάθμια υπερπληρωμένο κινητήρα τελευταίας κοπής.

Δεν θα ήταν απίθανο να σκεφτούμε λοιπόν, ότι ίσως να δεχθεί τις περιποιήσεις του επίσημου βελτιωτή της Volvo, την Polestar, ώστε να υπάρξει μια έκδοση αν παραστεί ανάγκη, η οποία να είναι ακόμα ισχυρότερη. Ίδωμεν...

     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου